Predstavnici poslovodstva "Železnica Srbije" i Dejan Lasica, pomoćnik ministra saobraćaja za železnički intermodalni saobraćaj, održali su danas u Beogradu sastanak sa delegacijom inženjera i tehničara Kineskih državnih železnica, na čelu sa Heom Huawuom, glavnim inženjerom kineske železničke korporacije. Obe strane iskazale su zainteresovanost za saradnju na realizaciji projekta modernizacije i izgradnje železničke pruge Beograd – Novi Sad – Subotica - Budimpešta za vozove brzina do 200 kilometara na sat, na potezu od Novog Sada do Subotice u ukupnoj dužini od 107 kilometara, koji bi se finansirao sredstvima iz kineskog kredita. Glavni cilj prve posete kineskih inženjera bilo je upoznavanje sa tehničkim aspektima vezanim za postojeće stanje železničke infrastrukture, prirodnom konfiguracijom terena i ekonomskim potencijalom ovog vitalnog saobraćajnog pravca. Ovo je prvi konkretan korak ka ostvarenju zajedničkog projekta modernizacije železnice između Budimpešte i Beograda, nakon postignutog dogovora premijera Srbije, Kine i Mađarske na trilateralnom sastanku u Bukureštu, gde su postavljeni temelji ovom projektu.
Predstavnici poslovodstva "Železnica Srbije" i Dejan Lasica, pomoćnik ministra saobraćaja za železnički intermodalni saobraćaj, održali su danas u Beogradu sastanak sa delegacijom inženjera i tehničara Kineskih državnih železnica, na čelu sa Heom Huawuom, glavnim inženjerom kineske železničke korporacije.
Obe strane iskazale su zainteresovanost za saradnju na realizaciji projekta modernizacije i izgradnje železničke pruge Beograd – Novi Sad – Subotica - Budimpešta za vozove brzina do 200 kilometara na sat, na potezu od Novog Sada do Subotice u ukupnoj dužini od 107 kilometara, koji bi se finansirao sredstvima iz kineskog kredita.
Glavni cilj prve posete kineskih inženjera bilo je upoznavanje sa tehničkim aspektima vezanim za postojeće stanje železničke infrastrukture, prirodnom konfiguracijom terena i ekonomskim potencijalom ovog vitalnog saobraćajnog pravca.
Ovo je prvi konkretan korak ka ostvarenju zajedničkog projekta modernizacije železnice između Budimpešte i Beograda, nakon postignutog dogovora premijera Srbije, Kine i Mađarske na trilateralnom sastanku u Bukureštu, gde su postavljeni temelji ovom projektu.
Direktor Direkcije za infrastrukturu Vladimir Radović, i direktor Direkcije za prevoz Negosav Teofilović upoznali su goste iz Kine sa stanjem voznih sredstava, opreme i železničke infrastrukture koja je trenutno u eksploataciji na ovoj trasi. Nakon sastanka kineski partneri obišli su železnički depo za održavanje voznih sredstava u Zemunu i telekomandni centar u stanici Beograd Ranžirna.
Modernizacija međunarodne pruge Beograd - Novi Sad - Subotica - Budimpešta prioritetan je projekat "Železnica Srbije" i od izuzetnog značaja za funkcionisanje putničkog i teretnog železničkog saobraćaja kroz našu zemlju, a samim tim i za stanovništvo i privredu u Srbiji. "Železnice Srbije" već pripremaju svu neophodnu dokumentaciju i spremne su da brzo i efikasno daju svoj maksimalan doprinos realizaciji projekta modernizacije železnice između Srbije i Mađarske, koji bi se finansirao iz kineskog kredita, izjavio je generalni direktor "Železnica Srbije" Dragoljub Simonović, povodom najava premijera Ivice Dačića, da je juče u Bukureštu sa premijerima Mađarske i Kine postignut dogovor o zajedničkom projektu modernizacije železnice između Budimpešte i Beograda.
To znači da će se kroz Srbiju remontovati i modernizovati oko 200 kilometara pruge, za prosečnu brzinu od 160 kilometara na sat, dok će na delu pruge između Novog Sada i Subotice brzina vozova moći da bude i do 200 km/sat.
Idejni projekat je već urađen, a Saobraćajni institut CIP radi pojedinačnu projektnu dokumentaciju za modernizaciju ove pruge po fazama.
Modernizacija pruge Stara Pazova – Novi Sad, na železničkoj međunarodnoj magistrali Beograd – Novi Sad – Subotica, jedan je od pet projekata koji će se finansirati iz ruskog državnog kredita za modernizaciju srpskih železnica u ukupnom iznosu od 800 miliona dolara. Projektom modernizacije pruge Stara Pazova – Novi Sad, u ukupnoj dužini od 43 kilometra, predviđena je i izgradnja celog drugog koloseka (umesto sadašnje jednokolosečne pruge) na ovoj deonici.
U toku je priprema projektnog zadatka. Projekat bi trebalo da bude završen do marta 2014, a radovi na modernizaciji mogli bi započeti već sredinom naredne godine. Za završetak posla potrebno je oko tri godine, pa se završetak radova može očekivati polovinom 2017. godine. Procenjena vrednost radova je oko 300-350 miliona evra. Planirano je da se radovi realizuju u tri etape i to: 1. Stara Pazova – Beška, 2. Beška – Inđija pustara i 3. Inđija pustara – Novi Sad.
Novoizgrađena pruga biće osposobljena za brzine od 160 km/sat. Nakon modernizacije čitave trase, brzina vozova između Beograda i Novog Sada će umesto sadašnjih prosečnih 70 km/sat biti podignuta na 120 km/sat.
Sve dosadašnje procene potvrđuju punu isplativost izgradnje i modernizacije pruge.
Prugom Beograd – Novi Sad – Subotica mesečno saobraća 1.550 vozova u putničkom saobraćaju, kojima je prošle godine je na ovoj deonici prevezeno oko 1,3 miliona putnika, uz prihod od oko 160 miliona dinara. Modernizacijom ove pruge, vreme putovanja vozova između Beograda i Novog Sada bilo bi skraćeno na svega 40 minuta.
Iz Beograda do Novog Sada dnevno ima 20 polazaka vozova i 91 polazak autobusa. Cena povratne karte u putničkom vozu je 410 dinara, a povratne autobuske karte 1.200 dinara.
Remontom i modernizacijom pruge, kao i nabavkom novih elektromotornih vozova iz kredita Evropske banke za obnovu i razvoj (ugovor je potpisan marta ove godine i švajcarska kompanija "Štadler" će od septembra naredne do septembra 2015. godine isporučiti Srbiji 21 novi elektromotorni voz, ukupne vrednosti 99 miliona evra), biće stvorene mogućnosti za veći broj polazaka između Beograda i Novog Sada, što bi uz skraćeno vreme putovanja na ovoj relaciji na četrdesetak minuta, donelo znatno povećanje broja putnika i prihoda i potpunu prevlast železničkog transporta u odnosu na putnički drumski saobraćaj na ovoj relaciji.
Ne treba zanemariti ni značaj ove pruge u teretnom železničkom saobraćaju. Naime, na godišnjen nivou prugom Beograd – Subotica preveze se oko 40 miliona tona robe i ostvari skoro milijardu netotonskih kilometara, uz ukupan prihod od preko dve milijarde dinara. Vreme putovanja teretnih vozova danas je od Subotice do Beograda 7 sati i 10 minuta (Subotica - Novi Sad 4 sata i 10 minuta, Novi Sad - Stara Pazova 1 sat i 50 minuta,Stara Pazova - Beograd 1 sat 10 minuta), a prosečno dnevno saobraća 70 teretnih vozova.
Inače, modernizacija pruge Stara Pazova - Subotica prvi je projekat na listi prioriteta kada je reč o železničkom saobraćaju u Master planu za saobraćajnu infrastrukturu u Srbiji 2010-2027. godine, koji je usvojio Nacionalni savet za infrastrukturu.